معرفی مرکز EDC دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

معرفی مرکز

تاریخچه:

مرکز توسعه آموزش پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، به عنوان یکی از مدیریت های وابسته به حوزه معاونت آموزشی دانشگاه، در سال 1379شروع به کار کرد و در حال حاضر به عنوان یکی از مراکز پیشتاز و فعال در این زمینه مطرح می باشد.

این مرکز حمایـت های تخصصی خود را در زمینه توسعه فعالیت های آموزشی و اطلاعاتی برای موسسات یا سازمان های مسئول در گروه آموزش پزشکی فراهم می سازد. هدف ارائه خدمات مذکور، بهبود کیفیت آموزش از طریق برنامه ریزی، ارزشیابی، سازماندهی و پژوهش می باشد.

 

شرح وظایف:

۱-هدایت ، هماهنگی ، اجراء و نظارت بر تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی با تاکید بر پاسخگو بودن آنها به نیازهای سلامت جامعه تحت پوشش دانشگاه در محدوده اختیارات دانشگاه ، مطابق با ضوابط شورای عالی برنامه ریزی

۲-سازماندهی ، برنامه ریزی ، اجراء و نظارت بر ارتقای توانمندی های اعضای هیات علمی در زمینه های مختلف آموزش علوم پزشکی

۳-هدایت و نظارت بر اجرای روش های نوین آموزشی و ارزشیابی برای توسعه و ارتقای کیفیت آموزش دانشگاه

۴-سازماندهی،اجراء ونظارت بر ارزشیابی اعضای هیات علمی و فرایندهای یاددهییادگیری

۵-هدایت و نظارت بر فرایندهای ارزشیابی فراگیران و تحلیل نتایج آزمون ها با هدف ارتقای کیفی آزمونها

۶-هدایت و نظارت بر برنامه های آموزشی مراکز مهارت های بالینی دانشگاه

۷-سازماندهی و نظارت بر فرایند های شناسایی ، جذب و بهره وری استعدادهای درخشان

۸-هدایت ، تصویب ، تامین بودجه و نظارت بر اجرای طرح های پژوهش در آموزش

۹-هدایت و نظارت بر برنامه های آموزش از راه دور و الکترونیکی دانشگاه

۱۰-هدایت، هماهنگی،تسهیل، نظارت و ارزیابی فعالیت های دانش پژوهی بر اساس آئین نامه مربوطه

۱۱-نظارت بر عملکرد و هماهنگ نمودن فعالیت های دفاتر توسعه آموزش تابعه

۱۲-ارائه مشاوره در خصوص مسائل آموزشی دانشگاه به مراجع ذیربط

۱۳-ارائه مشاوره در طراحی و ارزشیابی برنامه های آموزش مداوم دانشگاه

۱۴- شرکت درجلسات ، شوراها و کمیته ها بر اساس ضوابط و مقررات

 

مأموریت مرکز:

ماموریت مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، به عنوان زیرمجموعه حوزه معاونت آموزشی دانشگاه، پشتیبانی علمی و فنی از هدایت، برنامه ریزی و نظارت بر جهت گیری فعالیت های آموزشی دانشگاه می باشد. همچنین، این مرکز متولی آموزش اساتید، ارزشیابی برنامه های آموزشی و ارائه مشاوره وهمکاری در طرح تحول آموزش علوم پزشکی می باشد. احترام به ارزش های والای  انسانی، توجه به نیازهای مشتریان و پاسخگو بودن در برابر آنها، و پایبندی به اصول علمی و نظام مندی در کلیه فعالیت ها، ارزش های حاکم بر این مرکز می باشند.

 

چشم انداز مرکز:

مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به عنوان نمونه بارزی از تحقق اصول علمی آموزش پزشکی و ارزش های اخلاق حرفه ای در یک مجموعه سازمانی دانشگاهی قابل عرضه خواهد بود. مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به منظور ارتقاء کمی و کیفی آموزش های دانشگاهی در راستای توانمندسازی اعضای هیات علمی ، هدایت و نظارت روش های نوین آموزشی و ارزشیابی فرآیندهای آموزش نظری و بالینی گروه های آموزشی ، ارزشیابی فراگیران و اساتید و مدیریت آموزشی ، توسعه پژوهش در آموزش ، حمایت از فعالیت های دانش پژوهی ، ارتقاء سطح فناوری های آموزشی و  نهایتا در جهت رفع نیازهای جامعه  هدف گام بردارد 

 

ارزش ها:

   مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه برای ایجاد تحول در حوزه آموزش دانشگاه با تکیه بر اخلاق حرفه ای به موارد ذیل تاکید دارد :

        ارج نهادن به امر آموزش و تحقیق در توسعه پایدار

        عدالت

        کرامت انسانی

        پاسخگویی

        خلاقیت و نوآوری

        مدیریت مشارکتی

 

 

اهداف کلان:

-کمک به معاونت آموزشی دانشگاه در هماهنگ سازی فعالیت واحدهای آموزشی دانشگاه با سایر فعالیت ها برای پاسخ به نیازهای کلان جامعه

-  تأمین نیروی انسانی آموزش دیده در زمینه آموزش علوم پزشکی برای برآورد نیاز  مراکز توسعه و دانشگاه های علوم پزشکی کشور

-کمک به نظریه پردازی در زمینه آموزش علوم پزشکی و پیشرفت کیفیت آموزش در آموزش علوم پزشکی

اهداف راهبردی:

  1- اصلاح و توسعه ساختار سازمانی مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه

2- ارتقاء کمی و کیفی فعالیت های پژوهش در آموزش دانشگاه

3- بهبود ساختار و فرآیند ارزشیابی استاد ، دانشجو ، برنامه های آموزشی و مدیریت آموزشی دانشگاه

4-  ارتقاء فعالیت های دانش پژوهی در دانشگاه

5-  ارتقاء کمی و کیفی آموزش بالینی دانشجویان

6-  کشف ، جذب و توانمندسازی دانشجویان استعداد درخشان

7- ایجاد و ارتقاء کمی و کیفی آموزش های مجازی دانشگاه

8-  توانمندسازی اعضای هیات علمی در حوزه آموزش و پژوهش در آموزش

9-  توانمندسازی کارکنان مرکز مطالعات و توسعه آموزش

10- ایجاد و راه اندازی EDO ها در دانشگاه

11- توسعه آموزش های آزاد دانشگاه در حوزه مختلف براساس نیاز جامعه

 

 رزومه:

تلفن:   074-33229419

پست الکترونیک: parviz.aghaei@yums.ac.ir

آدرس: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ،خیابان منتظری جنب کلنیک شهید مفتح ،مرکز مطالعات وتوسعه آموزش علوم پزشکی

 

 

 

 

فعالیت های اهداف راهبردی:

1-   اصلاح و توسعه سازمانی مرکز مطالعات و توسعه آموزش

·         تدوین برنامه استراتژیک مرکز

·         توسعه و بهبود فضای فیزیکی مرکز

·         تخصیص و بهبود ساختار واحد های ارزشیابی آموزشی ، برنامه ریزی ، پژوهش در آموزش ، استعداد های درخشان و دانش پژوهی در مرکز

·         شفاف سازی، بهبود و تسهیل فرآیندهای جاری در مرکز بر اساس آیین نامه شرح وظایف مرکز

·         راه اندازی EDO ها در مرکز آموزشی درمانی تابع دانشگاه

·         جذب هیات علمی و نیروهای متخصص مرتبط ( در حوزه آموزش ، برنامه ریزی ، مدیریت آموزشی ) در مرکز

·         تبیین ،بهبود وتسهیل شبکه ارتباطی اعضای مرکز با هیات علمی دانشگاه

·         تبیین ،بهبود و تسهیل شبکه ارتباطی مرکز با سایر مراکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاههای دیگر و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

·         توسعه و به روز رسانی سایت مرکز

 

2-  ارتقاء کمی و کیفی فعالیت های پژوهش در آموزش

  • فعال سازی کمیته پژوهش در آموزش مرکز
  • انجام نظرسنجی از اعضای محترم هیات علمی در خصوص اولویت های پژوهش در آموزش
  • تدوین اولویت های پژوهش در آموزش و راهنمای اجرای آن
  • تخصیص یارانه پژوهش در آموزش به اساتید نمونه سال
  • تسهیل و بهبود فرآیند داوری و تصویب طرح های پژوهشی ارسالی به واحد پژوهش در آموزش
  • حمایت در جهت چاپ مقالات برگرفته از طرح های پژوهش در آموزش در مجلات معتبر آموزش پزشکی
  • ارائه مقالات و پوستر های برگرفته از پژوهش های انجام شده در مرکز در همایش های آموزش پزشکی
  • برگزاری کارگاه های آموزشی سالانه به منظور توسعه طرح های پژوهش در آموزش (2 مورد در هر سال)
  • تسهیل شرکت اعضای هیات علمی در همایش های آموزش پزشکی در هر سال
  • ارائه مشاوره تخصصی در انجام طرح های پژوهش در آموزش
  • ایجاد و به روز رسانی نظام ثبت طرح های پژوهش در آموزش انجام شده
  • کاربردی کردن یافته های حاصل از مطالعات انجام شده

 

3-  بهبود فرآیند ساختار ارزشیابی استاد ، دانشجو و برنامه آموزشی

  • طراحی فرم های جدید پایش و ارزشیابی کمی و کیفی عملکرد اعضائ هیات علمی ( خودارزیابی ، مدیران گروهها ، دانشجویان ، همترازان)
  • طراحی فرم های جدید پایش و ارزشیابی فعالیت های دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد
  • ارائه به موقع و کیفی بازخورد پایش و ارزشیابی
  • ارتقاء برنامه الکترونیک ارزشیابی اساتید و دانشجویان
  • بهبود فرآیند ارزشیابی اساتید و دانشجویان ( زمان ، نحوه اجرا ، تسهیل)
  • هدایت فنی ارزیابی های درونی گروه های آموزشی دانشگاه
  • طراحی فرایند ها و هدایت فنی ارزیابی برنامه های آموزشی گروههای آموزشی دانشگاهها

 

4-  ارتقاء فعالیت های دانش پژوهی

  • تدوین و شفاف سازی فلوچارت فعالیت های دانش پژوهی
  • برگزاری کارگاه سالانه ( حداقل دو مورد ) در زمینه فعالیت های دانش پژوهی
  • برگزاری جشنواره داخلی دانش پژوهی جهت اعضای هیات علمی در نیمه دوم فروردین هر سال
  • تشویق اساتید برتر در حوزه دانش پژوهی
  • ارائه مشاوره تخصصی در زمینه فعالیت های دانش پژوهی به اساتید

 

5-ارتقاء کمی و کیفی آموزش بالینی

  • ایجاد فضای فیزیکی مرکز مهارت های بالینی جهت گروه های آموزشی مرتبط در دانشگاه
  • تدوین برنامه جامع مرکز مهارت های بالینی دانشگاه
  • تجهیز مرکز مهارت های بالینی گروه های آموزشی
  • تهیه بانک CD و فیلم های آموزشی ویژه مهارت های بالینی برای گروه های آموزشی
  • تدوین فرم های ارزیابی آموزش بالینی ( ارزیابی دانشجویان ، ارزیابی مربیان و مدرسین بالینی ، ارزیابی برنامه آموزش بالینی ، ارزیابی مراکز آموزشی درمانی دانشگاه)
  • بهبود فرآیند ارزیابی آموزش بالینی گروهها
  • هدایت ، نظارت بر ارزیابی آموزش بالینی ( برنامه ، مجریان ، دانشجویان ) گروه های آموزشی
  • هدایت گروههای آموزشی در تدوین طرح درس واحدهای آموزش بالینی

 

6- ارتقاء شناسایی ، جذب و توانمندسازی دانشجویان استعداد درخشان

  • تدوین فلوچارت شناسایی و هدایت دانشجویان استعداد درخشان مطابق با آیین نامه ها
  • تدوین آیین نامه داخلی شناسایی استعدادهای درخشان جهت شرکت در المپیادها
  • تشکیل شورای هدایت دانشجویان استعداد درخشان با مشارکت دانشجویان
  • برگزاری کارگاه جهت توانمندسازی دانشجویان استعداد درخشان ( مهارت های مطالعه ـ تندخوانی ـ یادگیری موثر مدیریت زمان ـ مهارت های تدریس ـ طرح سوال ـ برنامه ریزی آموزشی)
  • برگزاری کلاس های المپیاد دانشجویی سالانه
  • تشویق اعضای هیات علمی فعال در برگزاری المپیاد دانشجویی

 

7- ایجاد ارتقاء کمی و کیفی آموزش مجازی

·         جلب مشارکت معاونت توسعه و مدیریت منابع جهت ایجاد زیرساخت ها

·         ارزیابی پتانسیل های گروههای آموزشی در برگزاری آموزش مجازی

·         تعیین اولویت های برنامه های آموزش مجازی

·         هدایت فنی گروههای آموزشی داوطلب در تدوین محتوای برنامه آموزش مجازی مورد نظر

·         ارزیابی ، شناسایی و معرفی موسسات فنی مجری برنامه به مسوولین مرتبط در دانشگاه جهت وضع قرارداد

·         هدایت و نظارت بر اجرائ برنامه های آموزش مجازی گروههای آموزشی داوطلب و واحد آموزشهای آزاد

 

8-   توانمندسازی اعضای هیات علمی در حوزه آموزش و پژوهش در آموزش

 

·        نیازسنجی کارگاهها و سمینارهای آموزشی از اعضای محترم هیات علمی

·        افزایش تعداد کارگاههای آموزشی برگزار شده جهت اعضاء هیات علمی میزان 50 درصد در هر سال

·        جلب مشارکت 50 درصدی اعضاء هیات علمی جهت شرکت در کارگاهها

·        اطلاع رسانی همایشها ، سمینارها و کارگاههای مرتبط به اساتید جهت شرکت

·        ارایه برنامه های   توانمندسازی  اساتید از طریق سیستم آموزش مجازی

 

9-   توانمندسازی کارکنان مرکز

  • برگزاری سمینارهای آموزشی کار کنان مرکز EDC مرتبط با حوزه فعالیت های مرکز با مشارکت اعضاء
  • تهیه پنفلتهای آموزشی مرتبط با حوزه فعالیت های مرکز توسط اعضای مرکز
  • تسهیل شرکت کارکنان مرکز در سمینارها و همایش های علمی مرتبط داخلی
  • تشویق و تسهیل ادامه تحصیل کارکنان مرکز در مقاطع تکمیلی رشته های مرتبط

 

10-  ایجاد و راه اندازی EDOها

  • ایجاد و راه اندازی EDO ها در مراکز آموزشی درمانی تحت نظر دانشگاه
  • جلب مشارکت EDO ها در برنامه های EDC دانشگاه
  • ارزیابی و پایش فعالیت EDO ها

 

11- توسعه مرکز مهارت های فنی بالینی

  • دعوت گروهای آموزشی داوطلب برگزاری دوره های آزاد و مدارم
  • هدایت مجریان در تدوین استاندارد برنامه ( طبق آیین نامه ها)
  • تسهیل اخذ مجوز برنامه از طریق رای زنی با وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی
  • جلب همکاری سازمان های ذینفع برنامه به منظور جلب مشتری
  • تسهیل امکانان اجرایی برنامه ( ثبت نام ، اجرا ، صدور گواهی)
  • ارزیابی کیفیت برنامه اجرا شده

 

 

 

 

 

 

 

 

شرح وظایف واحدهای مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی

 

 

واحد برنامه ریزی آموزشی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی

 

اهداف:

1-هدایت و نظارت بر فرایند تأسیس و راه اندازی رشته از لحاظ تطابق با اصول طراحی برنامه درسی و

چارچوب های مشخص وزارتی اعم از چارچوب و راهنمای تدوین برنامه درسی و فرم ضرورت سنجی

2-هدایت و نظارت بر اصلاح و بازنگری های درسی

۳- مشارکت در تدوین برنامه استراتژیک مرکز مطالعات و توسعه

4-نظارت در بازخورد اقدامات اصالحی پس از بازنگری برنامه های آموزشی

۵- ارائه مشاوره های علمی در زمینه تدوین طرح درس

۶- آموزش اصول طراحی طرح درس و طرح دوره به اساتید

۷- نظارت بر فعالیت های آموزشی دانشکده ها

۸- توانمند نمودن اعضای هیات علمی در زمینه های مرتبط با واحد برنامه ریزی آموزشی

 

شرح وظایف: طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی

 

الف- ساختار

  • وجود کمیته برنامه ریزی درسی و ارزیابی آن
  • وجود  ساز و کار مناسب برای مشارکت  EDC در طراحی دوره 
  • وجود  ساز و کار مناسب برای مشارکت  EDC در ارزشیابی دوره 
  • وجود ساز و کار مناسب برای پایش دوره 

ب- برنامه ریزی 

§         وجود Lesson Plan, Course Plan برای برنامه های درسی

§         هماهنگی اهداف دوره ها با سرفصل ها

§         نظام تدوین طرح درس

§         وجود برنامه مدون ارزشیابی Curriculum

§         وجود ارزشیابی طرح درس به صورت نرم افزار ارزشیابی

§         طرح درس در برنامه پایش اساتید

§         وجود برنامه مدون ارزشیابی برنامه درسی

ج – اجراء

§         بکارگیری استراتژی های نوین در  برنامه های درسی

§         تحلیل و بازخورد نتایج ارزشیابی Curriculum

§          بازخورد نتایج برنامه ریزی درسی

§         مشارکت  EDC در طراحی یا بازنگری کوریکولوم در درون دانشگاه

§         مشارکت  EDC  در طراحی یا بازنگری کوریکولوم با سایر دانشگاه

 

واحد توانمند سازی اعضای هیأت علمی

 

اهداف:

·        ارتقاء توانمندی اساتید در کاربرد روش های نوین درآموزش پزشکی مانند PBL، طراحی پرسشنامه، آزمون های چند گزینه ای MCQ، روش های نوین ارزشیابی OSCE، طرح درس و روش های تدریس.

·        ارتقاء توانمندسازی اساتید در زمینه پژوهش در آموزش و کاربرد شیوه های تحقیقاتی مناسب

·        توانمندی اساتید در کاربرد تکنولوژی اطلاعات در زمینه های آموزش، پژوهش و Self Direct Learning مانند جستجوی اطلاعات از منابع الکترونیکی، نرم افزارهای مدیریت منابع مانند: Reference Managers ، Endnote، آشنایی با نرم افزارهای  آماری و نرم افزارهای کاربردی  (Word, Excel, Power Point) و تهیه مواد درسی به روش Multimedia (Camtasia Studios)

 

شرح وظایف:

الف-نیاز سنجی:

§         تعیین نیازهای آموزشی اختصاصی و عمومی گروه­های مختلف آموزشی

§         تعیین اولویت ها از میان نیازهای اعلام شده

 

ب-برنامه ریزی

§         تعیین عناوین کارگاه های آموزشی بر حسب نیازهای آموزشی اعلام شده و سیاست های در نظر گرفته شده در راستای توانمندی علمی اساتید

§         اخذ مجوز اجرای کارگاه (امتیاز بازآموزی جهت اساتید)

§         برنامه ریزی و تعیین زمان و مکان و تدارکات و دعوت از مدرسین توانمند جهت ارائه مباحث در کارگاه

§         دعوت از اساتید جهت شرکت در کارگاه

 

ج- اجرا:

§         اجرای کارگاه

§         صدور گواهی های شرکت در کارگاه جهت شرکت کنندگان

 

د-ارزیابی (Output)

§         انجام تحقیق و بررسی در زمینه اثر بخشی کارگاه از طریق فرم های ارزشیابی

 

 

 واحد ارزشیابی 

 

شرح وظایف:

 

1.ارزشیابی دانشجویان

          الف- وجود کمیته یا ساختار مشخص برای استاندارد سازی و ارتقای کیفیت ارزشیابی دانشجویان

            برنامه­ ریزی جهت بررسی روند انجام آزمون­های کتبی و مستندسازی نتایج 

           برنامه ­ریزی جهت بررسی روند آزمون­های بالینی و مستندسازی نتایج

           برنامه ­ریزی جهت بررسی روند آزمون­های عملی و مستندسازی نتایج

           برنامه ­ریزی جهت استفاده از نتایج ارزیابی انواع آزمون­های پیشرفت تحصیلی

 

           ب- اجرای برنامه ها

                     بررسی نظام‌مند آزمون‌های کتبی و مستندسازی نتایج آن

                    بررسی آزمون‌های بالینی و مستندسازی نتایج 

                   ارائه بازخورد منظم نتایج بررسی آزمون‌ها به استادان، مدیران، گروه‌ها و متولیان آموزشی

 

         ج – روش‌های ارزشیابی دانشجویان 

                ارتقاء اعضای هیأت علمی در زمینه استفاده از روش­های نوین ارزشیابی 

                 تشویق گروه‌های آموزشی جهت استفاده از  روش‌های نوین ارزشیابی 

                 ترغیب گروه‌های آموزشی جهت استفاده از ارزشیابی تکوینی(Formative)

 

2. ارزشیابی اساتید 

·        تشکیل کمیته ارزشیابی

·        برگزاری جلسات منظم جهت ارائه راهکارهای مناسب جهت بهبود شیوه­های ارزشیابی 

·        وجود ساختار/کمیته مشخص برای ارزشیابی اساتید 

·        برنامه ­ریزی جهت ارزشیابی اساتید (با نظر خواهی از دانشجو، مافوق، همکار) 

·        انجام ارزشیابی اساتید و مستندسازی آن (ارزشیابی اساتید بطور منظم در هر نیمسال) 

·        ارزشیابی و بازنگری در برنامه و ابزار (بازنگری در ابزارهای ارزشیابی) 

·        تحلیل، بازخورد و مداخله (گزارش نتایج ارزشیابی به اساتید، مدیر گروه­ها، معاونین آموزشی دانشکده و معاون آموزشی دانشگاه 

·        ارزشیابی اساتید به صورت آنلاین 

·        برنامه­ریزی جهت ارزشیابی  طرح درس اساتید تحت وب

 

3 - مشارکت مرکز در انجام ارزیابی درونی و بیرونی

§        برگزاری جلسات توجیهی جهت اعضای هیأت علمی در خصوص انجام ارزیابی درونی

§        برنامه ­ریزی جهت اجرای فرایند ارزیابی درونی در گروه­های آموزشی دانشکده­ها

§        همکاری در اجرای فرایند ارزیابی درونی هر یک از گروه­ها و ارائه حمایت­های علمی و فنی

§        برگزاری جلسات مشترک با اعضای هیأت علمی گروه­ها برای پیگیری نتایج ارزیابی درونی

§        انعکاس گزارش­های ارزیابی درونی به دبیر خانه­های مربوطه در وزارت متبوع

§        بازنگری گزارش­های ارزیابی درونی گروه­ها و ارائه بازخورد به گروه

§        انجام فرایند ارزیابی درونی به کمک روش­های نوین ارزیابی و کمک به پیاده سازی روش­های مذبور

§        همکاری در انجام فرایند ارزیابی بیرونی به شکل درون دانشگاهی

§        همکاری در انجام فرایند ارزیابی بیرونی به شکل خارج دانشگاهی

§        برگزاری جلسات مشترک بین گروهی جهت اجرای فرایند ارزیابی بیرونی

§        انجام فرایند ارزیابی درونی و بیرونی در کلیه گروه­های آموزشی دانشگاه

 

واحد پژوهش در آموزش 

 

اهداف:

§         ارتقای کیفیت آموزش پزشکی درسطح ملی و بین المللی و حمایت از زمینه های تولید و انتقال دانش از طریق فعالیت های برنامه ریزی شده برای هدایت ، حمایت و انجام پژوهش در آموزش  

§         سیاست گذاری و مدیریت در زمینه های مختلف از جمله توسعه ساختار پژوهش در امور آموزش و هدفمند کردن تحقیقات آموزشی

§         تأمین نیروی انسانی پژوهشگر جهت انجام پژوهش و تقویت کمی و کیفی پژوهشهای آموزشی

§         بهره برداری مناسب از نتایج پژوهشهای انجام شده با تأکید بر تأمین نیازهای آموزشی و تحول در برنامه های آموزشی در سطوح مختلف دانشگاه بر اساس فرصت ها و امکانات فن آوری نوین

§         توسعه فرهنگ پژوهش در آموزش

فعالیت ها:

§         تهیه و تدوین ساختار پژوهش در آموزش

§         تعیین اهداف کلی و اهداف ساختاری فعالیت های مربوطه

§         تعیین اعضاء کمیته پژوهش در آموزش

§         تنظیم و برگزاری جلسات  شورای پژوهش در آموزش

§         تنظیم و برگزاری کارگاههای لازم آموزشی پژوهشی وبرگزاری دوره های آموزشی به منظور ارتقاء کمی و کیفی پژوهش در آموزش

§         تعیین محورهای پژوهش در آموزش بر اساس نیازها، اولویت بندی و اختصاص منابع به طرحهای تحقیقاتی واصله

§         کارشناسی طرحهای تحقیقاتی از دیدگاه متدولوژیک از طریق طرح کردن در شورای پژوهش در آموزش و نظارت بر حسن اجرای طرحهای تحقیقاتی

§         ثبت فعالیتهای پژوهشی کلیه اعضاء هیئت علمی فعال در حوزه آموزش پزشکی (شرکت در کنگره ها، چاپ مقالات و ...) در حوزه جهت ارائه گزارش سالانه، شرکت در هفته پژوهش و غیره

§         تهیه لیست اولویت های پژوهش در آموزش در سطح دانشگاه بر اساس گزارش حاصل از گروههای آموزشی دانشکده های مختلف

§         اولویت بخشی به تصویب طرحهای پژوهشی مربوط به مسائل و مشکلات آموزشی

§         کوشش جهت افزایش سهم اعتبارات طرحهای پژوهش در آموزش

§         اصلاح روند تصویب طرحهای پژوهش در آموزش و ارائه مشاوره به مجریان طرحهای پژوهش در آموزش

§         اعلام نتایج تحقیقات پژوهش در آموزش جهت بازنگری برنامه های درسی و چگونگی تدریس دروس در سطوح مختلف دانشگاهی

§         کوشش برای افزایش سهم مقالات آموزشی پژوهشی در نشریه های معتبر

§         سعی در اعطای امتیازهای پژوهشی به اساتید و دانشجویان جهت انجام طرح های تحقیقاتی مربوط به آموزش و هدایت و همکاری با پایان نامه های مرتبط با آموزش پزشکی

§         مستند سازی فعالیت های انجام شده و نتایج بدست آمده از طرحهای پژوهشی- آموزشی در سطح دانشگاه

 

وظایف شورای  پژوهش در آموزش

§         ارائه پیشنهادات لازم و سازنده در مورد سیاست گذاری چگونگی انجام طرحهای تحقیقاتی با توجه به اهداف و شرایط حوزه پژوهش در آموزش

§         ترغیب و تشویق اعضای هیئت علمی و دانشجویان جهت ارائه طرحهای تحقیقاتی مربوط به مسائل و مشکلات آموزشی

§         همکاری در برنامه ریزی و برگزاری کارگاه ها و کنفرانس های مورد نیاز جهت تشویق اعضاء محترم هیئت علمی و دانشجویان به منظور ارائه طرحهای تحقیقاتی مناسب و کاربردی و همچنین گزارش نتایج تحقیقاتی انجام شده به مسئولین آموزش و پژوهش دانشگاه

§         تهیه لیست الویت های پژوهش در آموزش در گروههای مختلف آموزشی

§         تصویب یا رد طرحهای پژوهشی درآموزش بر  اساس اولویت­بندی آنها

§         ارائه مشاوره به مجریان طرحهای پژوهش در آموزش

§         برگزاری جلسات مشترک بین اعضاء گروههای آموزشی دانشکده های مختلف جهت تدوین اولویت های پژوهشی و ترغیب آنان به انجام پژوهشی های آموزشی

 

واحد استعدادهای درخشان

 

 

اهداف:

 

§         ایجاد ارتباط مؤثر با دانشجویان استعدادهای درخشان دانشگاه

§         فراهم نمودن بستر آموزشی مناسب برای کسب دانش و مهارتهای لازم

§          تقویت انگیزه خدمت رسانی در دانشجویان استعدادهای درخشان

 

وظایف:

 

1. فراهم نمودن زمینه مناسب برای دانشجویان استعدادهای درخشان جهت کسب دیدگاه تحقیقاتی در مواجهه با مشکلات و توانایی تحلیل منطقی آن.

§         ایجاد ارتباط سیستماتیک و مستمر بین دانشجویان استعدادهای درخشان با محققین و متفکرین کشور

§         تشویق ایده های تحقیقاتی در حل مشکلات با تاکید بر مسایل منطقه ای و درون دانشگاهی.

§         فراهم نمودن امکانات و منابع علمی سخت افزاری و نرم افزاری به منظور تقویت انگیزه های تحقیقاتی دانشجویان

 

2-فر اهم نمودن بستر آموزشی مناسب برای کسب دانش و مهارتهای لازم در جهت مدیریت ، اجرا، آنالیز و تفسیر پروژه های تحقیقاتی در حیطه علوم پزشکی.

  • توسعه دوره های آموزشی در موضوعات: متدلوژی تحقیق، مدیریت  پروژه، اخلاق پژوهش، آمار
  • فراهم نمودن امکانات و منابع علمی به منظور تسهیل در امر آموزش برای پژوهش
  • فراهم نمودن زمینه مناسب برای استفاده از اساتید مجرب در دوره های آموزشی ذکر شده

 

3-فراهم نمودن امکان شرکت دانشجویان استعدادهای درخشان دوره های آموزشی ذکر شده

4- آشنا نمودن دانشجویان استعدادهای درخشان با مشکلات بخش بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی

§         فر اهم نمودن امکان آشنایی دانشجویان با روش های علمی شناخت و بررسی جامعه

§         فراهم نمودن امکان آشنایی دانشجویان استعدادهای درخشان با روش های نوین آموزش پزشکی

§         فراهم نمودن امکان آشنایی دانشجویان استعدادهای درخشان با روش های علمی اولویت ها و شناخت بهترین روش مداخله

§         درگیر نمودن دانشجویان استعدادهای درخشان در فرآیند شناخت و اولویت بندی مشکلات بخش بهداشت درمان و آموزش پزشکی .

5-تقویت انگیزه و علاقه دانشجویان استعدادهای درخشان در خدمت به میهن اسلامی ایران

§         ایجاد امیدواری و از بین بردن زمینه های یاس در دانشجویان استعدادهای درخشان

§         تشویق احساسات ملی و مذهبی دانشجویان

§         القا و تقویت حس وظیفه شناسی و مسئولیت پذیری در بین دانشجویان استعدادهای درخشان در حل مشکلات جامعه.    

§         ارایه الگوهای موفق داخل کشور به دانشجویان استعدادهای درخشان و تحلیل دلایل موفقیت آنها

§         مقایسه جایگاه کشور در مقایسه با سایر کشورهای منطقه و دنیا در گذشته، حال و آینده.

6-تقویت احساس مسئولیت و پایبندی دانشجویان استعدادهای درخشان به ارزش های انسانی با توجه به مفاهیم ملی و مذهبی و رعایت اصول اخلاق پژوهش

§         فراهم نمودن امکان آشنایی دانشجویان با مبانی اخلاق پژوهش .

§         فراهم نمودن امکان دسترسی دانشجویان به منابع مربوط به اخلاق پژوهش .

§         فراهم نمودن امکان آشنایی دانشجویان با مفاهیم عالیه مکارم اخلاق از دیدگاه های متفاوت

واحد آموزش پزشکی پاسخگو

 

اهداف:

1-جهت دهی گروه های آموزش پزشکی در جهت ارتقای سلامت و پیشگیری

2- هدایت گروه های آموزشی ذیربط در جهت تعیین اولویت های مشکلات سلامت منطقه تحت پوشش

دانشگاه

3-تدوین کوریکولوم آموزشی در راستای پاسخگوئی به نیازهای واقعی جامعه به تفکیک رشته و مقطع

تحصیلی

4-طراحی نظام پایش کوریکولوم آموزش در راستای پاسخگوئی به نیازهای واقعی جامعه به منظور حفظ

پویائی آن

5- طراحی شاخص های ارزشیابی برنامه آموزش در راستای پاسخگوئی به نیازهای واقعی جامعه

6- طراحی برنامه های توانمند سازی در دانشگاه ها و گروه های آموزشی در راستای پاسخگوئی به نیازهای

جامعه

7-اصلاح کوریکولوم آموزشی گروه های آموزشی در راستای پاسخگوئی به نیازهای جامعه

8-طراحی نظام انگیزشی مناسب برای سیاستگذاران، اساتید، دانشجویان، ارائه کنندگان خدمات به منظور

تحقق هرچه بهتر پاسخگوئی به نیازهای واقعی جامعه

9-هدایت گروه های آموزشی ذیربط در جهت تدوین حداقل های لازم یادگیری در برنامه های آموزشی

دانشجویان در عرصه

10-هدایت گروه های آموزشی ذیربط به منظور تعیین فیلد و محیط مناسب آموزش در عرصه

وظایف:

1-شناسایی و ارزیابی نیازهای آموزش مبتنی بر نیازهای جامعه (بیماریها و ریسک فاکتورها)و فن آوریهای

مرتبط به پیشگیری، تشخیص و درمان در حوزه سلامت و مرزهای دانش در حوزه سلامت(برگزاری حداقل

یک جلسه پرسش و پاسخ با اعضای هیات علمی و دانشجویان، گزارش عملکرد فصلی دانشکده)

2-استاندارد سازی فیلد آموزش پزشکی پاسخگوتا پایان سال جاری مرکز آموزشی بهداشتی آموزش پاسخگو

با همکاری معاونت آموزشی و معاونت بهداشتی

3-اصلاح و بازنگری برنامه های آموزشی در راستای علوم پزشکی جامعه نگر(بر اساس بیماری های شایع ،

نوپدید و بازپدید در استان)

4- اجرای کارگاههای آموزشی در راستای آموزش پاسخگو

5-پیگیری اجرای آموزش دانشجویان در کلنیک ها و درمانگاههای دانشگاه جهت پاسخگویی به نیاز های

جامعه حضور فراگیران پزشکی در مراکز آموزشی بهداشتی به منظور توانمند سازی فراگیران به پاسخگویی

به نیاز های جامعه

6- تدوین و بازنگری طرح دوره وطرح دروس باتوجه به نیازسنجی های انجام شده

7- تشکیل اتاق فکر در سطح معاونت آموزشی دانشگاه / دانشکده و تحلیل و بررسی چالش ها و فرصت های

مهم حوزه آموزش، تدوین برنامه و راه کارهای اجرایی ، گزارش و بازخورد اقدامات انجام شده (بسته تحول)

8- اطلاع رسانی درخصوص دستورالعمل ها و مقررات آموزشی/ بازمهندسی فرایندها درخصوص تعامل با

ذینفعان(بسته تحول)

 

شورای آموزش پزشکی پاسخگو :

به عنوان عالی ترین مقام سیاست گزاری و تصمیم گیری دانشگاه در این زمینه عمل کرده و متشکل از معاونین دانشگاه ، روسای دانشکده ها ، رئیس مرکز توسعه آموزش پزشکی و سرپرست واحد آموزش پزشکی پاسخگو ، مدیران بیمارستانی و درمانگاهها بوده و ریاست آن بعهده رئیس دانشگاه می باشد .این شورا بسته به نیاز تشکیل جلسه داده و در مورد مباحث مربوطه تصمیم گیری می نماید و مصوبات این شورا برای کلیه بخش های دانشگاه لازم الاجرا می باشد.