معرفی مرکز
تاریخچه:
مرکز توسعه آموزش پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، به عنوان یکی از مدیریت های وابسته به حوزه معاونت آموزشی دانشگاه، در سال 1379شروع به کار کرد و در حال حاضر به عنوان یکی از مراکز پیشتاز و فعال در این زمینه مطرح می باشد.
این مرکز حمایـت های تخصصی خود را در زمینه توسعه فعالیت های آموزشی و اطلاعاتی برای موسسات یا سازمان های مسئول در گروه آموزش پزشکی فراهم می سازد. هدف ارائه خدمات مذکور، بهبود کیفیت آموزش از طریق برنامه ریزی، ارزشیابی، سازماندهی و پژوهش می باشد.
شرح وظایف:
۱-هدایت ، هماهنگی ، اجراء و نظارت بر تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی با تاکید بر پاسخگو بودن آنها به نیازهای سلامت جامعه تحت پوشش دانشگاه در محدوده اختیارات دانشگاه ، مطابق با ضوابط شورای عالی برنامه ریزی
۲-سازماندهی ، برنامه ریزی ، اجراء و نظارت بر ارتقای توانمندی های اعضای هیات علمی در زمینه های مختلف آموزش علوم پزشکی
۳-هدایت و نظارت بر اجرای روش های نوین آموزشی و ارزشیابی برای توسعه و ارتقای کیفیت آموزش دانشگاه
۴-سازماندهی،اجراء ونظارت بر ارزشیابی اعضای هیات علمی و فرایندهای یاددهی–یادگیری
۵-هدایت و نظارت بر فرایندهای ارزشیابی فراگیران و تحلیل نتایج آزمون ها با هدف ارتقای کیفی آزمونها
۶-هدایت و نظارت بر برنامه های آموزشی مراکز مهارت های بالینی دانشگاه
۷-سازماندهی و نظارت بر فرایند های شناسایی ، جذب و بهره وری استعدادهای درخشان
۸-هدایت ، تصویب ، تامین بودجه و نظارت بر اجرای طرح های پژوهش در آموزش
۹-هدایت و نظارت بر برنامه های آموزش از راه دور و الکترونیکی دانشگاه
۱۰-هدایت، هماهنگی،تسهیل، نظارت و ارزیابی فعالیت های دانش پژوهی بر اساس آئین نامه مربوطه
۱۱-نظارت بر عملکرد و هماهنگ نمودن فعالیت های دفاتر توسعه آموزش تابعه
۱۲-ارائه مشاوره در خصوص مسائل آموزشی دانشگاه به مراجع ذیربط
۱۳-ارائه مشاوره در طراحی و ارزشیابی برنامه های آموزش مداوم دانشگاه
۱۴- شرکت درجلسات ، شوراها و کمیته ها بر اساس ضوابط و مقررات
مأموریت مرکز:
ماموریت مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، به عنوان زیرمجموعه حوزه معاونت آموزشی دانشگاه، پشتیبانی علمی و فنی از هدایت، برنامه ریزی و نظارت بر جهت گیری فعالیت های آموزشی دانشگاه می باشد. همچنین، این مرکز متولی آموزش اساتید، ارزشیابی برنامه های آموزشی و ارائه مشاوره وهمکاری در طرح تحول آموزش علوم پزشکی می باشد. احترام به ارزش های والای انسانی، توجه به نیازهای مشتریان و پاسخگو بودن در برابر آنها، و پایبندی به اصول علمی و نظام مندی در کلیه فعالیت ها، ارزش های حاکم بر این مرکز می باشند.
چشم انداز مرکز:
مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به عنوان نمونه بارزی از تحقق اصول علمی آموزش پزشکی و ارزش های اخلاق حرفه ای در یک مجموعه سازمانی دانشگاهی قابل عرضه خواهد بود. مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به منظور ارتقاء کمی و کیفی آموزش های دانشگاهی در راستای توانمندسازی اعضای هیات علمی ، هدایت و نظارت روش های نوین آموزشی و ارزشیابی فرآیندهای آموزش نظری و بالینی گروه های آموزشی ، ارزشیابی فراگیران و اساتید و مدیریت آموزشی ، توسعه پژوهش در آموزش ، حمایت از فعالیت های دانش پژوهی ، ارتقاء سطح فناوری های آموزشی و نهایتا در جهت رفع نیازهای جامعه هدف گام بردارد
ارزش ها:
مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه برای ایجاد تحول در حوزه آموزش دانشگاه با تکیه بر اخلاق حرفه ای به موارد ذیل تاکید دارد :
• ارج نهادن به امر آموزش و تحقیق در توسعه پایدار
• عدالت
• کرامت انسانی
• پاسخگویی
• خلاقیت و نوآوری
• مدیریت مشارکتی
اهداف کلان:
-کمک به معاونت آموزشی دانشگاه در هماهنگ سازی فعالیت واحدهای آموزشی دانشگاه با سایر فعالیت ها برای پاسخ به نیازهای کلان جامعه
- تأمین نیروی انسانی آموزش دیده در زمینه آموزش علوم پزشکی برای برآورد نیاز مراکز توسعه و دانشگاه های علوم پزشکی کشور
-کمک به نظریه پردازی در زمینه آموزش علوم پزشکی و پیشرفت کیفیت آموزش در آموزش علوم پزشکی
اهداف راهبردی:
1- اصلاح و توسعه ساختار سازمانی مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه
2- ارتقاء کمی و کیفی فعالیت های پژوهش در آموزش دانشگاه
3- بهبود ساختار و فرآیند ارزشیابی استاد ، دانشجو ، برنامه های آموزشی و مدیریت آموزشی دانشگاه
4- ارتقاء فعالیت های دانش پژوهی در دانشگاه
5- ارتقاء کمی و کیفی آموزش بالینی دانشجویان
6- کشف ، جذب و توانمندسازی دانشجویان استعداد درخشان
7- ایجاد و ارتقاء کمی و کیفی آموزش های مجازی دانشگاه
8- توانمندسازی اعضای هیات علمی در حوزه آموزش و پژوهش در آموزش
9- توانمندسازی کارکنان مرکز مطالعات و توسعه آموزش
10- ایجاد و راه اندازی EDO ها در دانشگاه
11- توسعه آموزش های آزاد دانشگاه در حوزه مختلف براساس نیاز جامعه
رزومه:
تلفن: 074-33229419
پست الکترونیک: parviz.aghaei@yums.ac.ir
آدرس: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ،خیابان منتظری جنب کلنیک شهید مفتح ،مرکز مطالعات وتوسعه آموزش علوم پزشکی
فعالیت های اهداف راهبردی:
1- اصلاح و توسعه سازمانی مرکز مطالعات و توسعه آموزش
· تدوین برنامه استراتژیک مرکز
· توسعه و بهبود فضای فیزیکی مرکز
· تخصیص و بهبود ساختار واحد های ارزشیابی آموزشی ، برنامه ریزی ، پژوهش در آموزش ، استعداد های درخشان و دانش پژوهی در مرکز
· شفاف سازی، بهبود و تسهیل فرآیندهای جاری در مرکز بر اساس آیین نامه شرح وظایف مرکز
· راه اندازی EDO ها در مرکز آموزشی درمانی تابع دانشگاه
· جذب هیات علمی و نیروهای متخصص مرتبط ( در حوزه آموزش ، برنامه ریزی ، مدیریت آموزشی ) در مرکز
· تبیین ،بهبود وتسهیل شبکه ارتباطی اعضای مرکز با هیات علمی دانشگاه
· تبیین ،بهبود و تسهیل شبکه ارتباطی مرکز با سایر مراکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاههای دیگر و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
· توسعه و به روز رسانی سایت مرکز
2- ارتقاء کمی و کیفی فعالیت های پژوهش در آموزش
- فعال سازی کمیته پژوهش در آموزش مرکز
- انجام نظرسنجی از اعضای محترم هیات علمی در خصوص اولویت های پژوهش در آموزش
- تدوین اولویت های پژوهش در آموزش و راهنمای اجرای آن
- تخصیص یارانه پژوهش در آموزش به اساتید نمونه سال
- تسهیل و بهبود فرآیند داوری و تصویب طرح های پژوهشی ارسالی به واحد پژوهش در آموزش
- حمایت در جهت چاپ مقالات برگرفته از طرح های پژوهش در آموزش در مجلات معتبر آموزش پزشکی
- ارائه مقالات و پوستر های برگرفته از پژوهش های انجام شده در مرکز در همایش های آموزش پزشکی
- برگزاری کارگاه های آموزشی سالانه به منظور توسعه طرح های پژوهش در آموزش (2 مورد در هر سال)
- تسهیل شرکت اعضای هیات علمی در همایش های آموزش پزشکی در هر سال
- ارائه مشاوره تخصصی در انجام طرح های پژوهش در آموزش
- ایجاد و به روز رسانی نظام ثبت طرح های پژوهش در آموزش انجام شده
- کاربردی کردن یافته های حاصل از مطالعات انجام شده
3- بهبود فرآیند ساختار ارزشیابی استاد ، دانشجو و برنامه آموزشی
- طراحی فرم های جدید پایش و ارزشیابی کمی و کیفی عملکرد اعضائ هیات علمی ( خودارزیابی ، مدیران گروهها ، دانشجویان ، همترازان)
- طراحی فرم های جدید پایش و ارزشیابی فعالیت های دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد
- ارائه به موقع و کیفی بازخورد پایش و ارزشیابی
- ارتقاء برنامه الکترونیک ارزشیابی اساتید و دانشجویان
- بهبود فرآیند ارزشیابی اساتید و دانشجویان ( زمان ، نحوه اجرا ، تسهیل)
- هدایت فنی ارزیابی های درونی گروه های آموزشی دانشگاه
- طراحی فرایند ها و هدایت فنی ارزیابی برنامه های آموزشی گروههای آموزشی دانشگاهها
4- ارتقاء فعالیت های دانش پژوهی
- تدوین و شفاف سازی فلوچارت فعالیت های دانش پژوهی
- برگزاری کارگاه سالانه ( حداقل دو مورد ) در زمینه فعالیت های دانش پژوهی
- برگزاری جشنواره داخلی دانش پژوهی جهت اعضای هیات علمی در نیمه دوم فروردین هر سال
- تشویق اساتید برتر در حوزه دانش پژوهی
- ارائه مشاوره تخصصی در زمینه فعالیت های دانش پژوهی به اساتید
5-ارتقاء کمی و کیفی آموزش بالینی
- ایجاد فضای فیزیکی مرکز مهارت های بالینی جهت گروه های آموزشی مرتبط در دانشگاه
- تدوین برنامه جامع مرکز مهارت های بالینی دانشگاه
- تجهیز مرکز مهارت های بالینی گروه های آموزشی
- تهیه بانک CD و فیلم های آموزشی ویژه مهارت های بالینی برای گروه های آموزشی
- تدوین فرم های ارزیابی آموزش بالینی ( ارزیابی دانشجویان ، ارزیابی مربیان و مدرسین بالینی ، ارزیابی برنامه آموزش بالینی ، ارزیابی مراکز آموزشی درمانی دانشگاه)
- بهبود فرآیند ارزیابی آموزش بالینی گروهها
- هدایت ، نظارت بر ارزیابی آموزش بالینی ( برنامه ، مجریان ، دانشجویان ) گروه های آموزشی
- هدایت گروههای آموزشی در تدوین طرح درس واحدهای آموزش بالینی
6- ارتقاء شناسایی ، جذب و توانمندسازی دانشجویان استعداد درخشان
- تدوین فلوچارت شناسایی و هدایت دانشجویان استعداد درخشان مطابق با آیین نامه ها
- تدوین آیین نامه داخلی شناسایی استعدادهای درخشان جهت شرکت در المپیادها
- تشکیل شورای هدایت دانشجویان استعداد درخشان با مشارکت دانشجویان
- برگزاری کارگاه جهت توانمندسازی دانشجویان استعداد درخشان ( مهارت های مطالعه ـ تندخوانی ـ یادگیری موثر مدیریت زمان ـ مهارت های تدریس ـ طرح سوال ـ برنامه ریزی آموزشی)
- برگزاری کلاس های المپیاد دانشجویی سالانه
- تشویق اعضای هیات علمی فعال در برگزاری المپیاد دانشجویی
7- ایجاد ارتقاء کمی و کیفی آموزش مجازی
· جلب مشارکت معاونت توسعه و مدیریت منابع جهت ایجاد زیرساخت ها
· ارزیابی پتانسیل های گروههای آموزشی در برگزاری آموزش مجازی
· تعیین اولویت های برنامه های آموزش مجازی
· هدایت فنی گروههای آموزشی داوطلب در تدوین محتوای برنامه آموزش مجازی مورد نظر
· ارزیابی ، شناسایی و معرفی موسسات فنی مجری برنامه به مسوولین مرتبط در دانشگاه جهت وضع قرارداد
· هدایت و نظارت بر اجرائ برنامه های آموزش مجازی گروههای آموزشی داوطلب و واحد آموزشهای آزاد
8- توانمندسازی اعضای هیات علمی در حوزه آموزش و پژوهش در آموزش
· نیازسنجی کارگاهها و سمینارهای آموزشی از اعضای محترم هیات علمی
· افزایش تعداد کارگاههای آموزشی برگزار شده جهت اعضاء هیات علمی میزان 50 درصد در هر سال
· جلب مشارکت 50 درصدی اعضاء هیات علمی جهت شرکت در کارگاهها
· اطلاع رسانی همایشها ، سمینارها و کارگاههای مرتبط به اساتید جهت شرکت
· ارایه برنامه های توانمندسازی اساتید از طریق سیستم آموزش مجازی
9- توانمندسازی کارکنان مرکز
- برگزاری سمینارهای آموزشی کار کنان مرکز EDC مرتبط با حوزه فعالیت های مرکز با مشارکت اعضاء
- تهیه پنفلتهای آموزشی مرتبط با حوزه فعالیت های مرکز توسط اعضای مرکز
- تسهیل شرکت کارکنان مرکز در سمینارها و همایش های علمی مرتبط داخلی
- تشویق و تسهیل ادامه تحصیل کارکنان مرکز در مقاطع تکمیلی رشته های مرتبط
10- ایجاد و راه اندازی EDOها
- ایجاد و راه اندازی EDO ها در مراکز آموزشی درمانی تحت نظر دانشگاه
- جلب مشارکت EDO ها در برنامه های EDC دانشگاه
- ارزیابی و پایش فعالیت EDO ها
11- توسعه مرکز مهارت های فنی بالینی
- دعوت گروهای آموزشی داوطلب برگزاری دوره های آزاد و مدارم
- هدایت مجریان در تدوین استاندارد برنامه ( طبق آیین نامه ها)
- تسهیل اخذ مجوز برنامه از طریق رای زنی با وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی
- جلب همکاری سازمان های ذینفع برنامه به منظور جلب مشتری
- تسهیل امکانان اجرایی برنامه ( ثبت نام ، اجرا ، صدور گواهی)
- ارزیابی کیفیت برنامه اجرا شده
شرح وظایف واحدهای مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی
واحد برنامه ریزی آموزشی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی
اهداف:
1-هدایت و نظارت بر فرایند تأسیس و راه اندازی رشته از لحاظ تطابق با اصول طراحی برنامه درسی و
چارچوب های مشخص وزارتی اعم از چارچوب و راهنمای تدوین برنامه درسی و فرم ضرورت سنجی
2-هدایت و نظارت بر اصلاح و بازنگری های درسی
۳- مشارکت در تدوین برنامه استراتژیک مرکز مطالعات و توسعه
4-نظارت در بازخورد اقدامات اصالحی پس از بازنگری برنامه های آموزشی
۵- ارائه مشاوره های علمی در زمینه تدوین طرح درس
۶- آموزش اصول طراحی طرح درس و طرح دوره به اساتید
۷- نظارت بر فعالیت های آموزشی دانشکده ها
۸- توانمند نمودن اعضای هیات علمی در زمینه های مرتبط با واحد برنامه ریزی آموزشی
شرح وظایف: طراحی و اجرای دورههای آموزشی
الف- ساختار
- وجود کمیته برنامه ریزی درسی و ارزیابی آن
- وجود ساز و کار مناسب برای مشارکت EDC در طراحی دوره
- وجود ساز و کار مناسب برای مشارکت EDC در ارزشیابی دوره
- وجود ساز و کار مناسب برای پایش دوره
ب- برنامه ریزی
§ وجود Lesson Plan, Course Plan برای برنامه های درسی
§ هماهنگی اهداف دوره ها با سرفصل ها
§ نظام تدوین طرح درس
§ وجود برنامه مدون ارزشیابی Curriculum
§ وجود ارزشیابی طرح درس به صورت نرم افزار ارزشیابی
§ طرح درس در برنامه پایش اساتید
§ وجود برنامه مدون ارزشیابی برنامه درسی
ج – اجراء
§ بکارگیری استراتژی های نوین در برنامه های درسی
§ تحلیل و بازخورد نتایج ارزشیابی Curriculum
§ بازخورد نتایج برنامه ریزی درسی
§ مشارکت EDC در طراحی یا بازنگری کوریکولوم در درون دانشگاه
§ مشارکت EDC در طراحی یا بازنگری کوریکولوم با سایر دانشگاه
واحد توانمند سازی اعضای هیأت علمی
اهداف:
· ارتقاء توانمندی اساتید در کاربرد روش های نوین درآموزش پزشکی مانند PBL، طراحی پرسشنامه، آزمون های چند گزینه ای MCQ، روش های نوین ارزشیابی OSCE، طرح درس و روش های تدریس.
· ارتقاء توانمندسازی اساتید در زمینه پژوهش در آموزش و کاربرد شیوه های تحقیقاتی مناسب
· توانمندی اساتید در کاربرد تکنولوژی اطلاعات در زمینه های آموزش، پژوهش و Self Direct Learning مانند جستجوی اطلاعات از منابع الکترونیکی، نرم افزارهای مدیریت منابع مانند: Reference Managers ، Endnote، آشنایی با نرم افزارهای آماری و نرم افزارهای کاربردی (Word, Excel, Power Point) و تهیه مواد درسی به روش Multimedia (Camtasia Studios)
شرح وظایف:
الف-نیاز سنجی:
§ تعیین نیازهای آموزشی اختصاصی و عمومی گروههای مختلف آموزشی
§ تعیین اولویت ها از میان نیازهای اعلام شده
ب-برنامه ریزی
§ تعیین عناوین کارگاه های آموزشی بر حسب نیازهای آموزشی اعلام شده و سیاست های در نظر گرفته شده در راستای توانمندی علمی اساتید
§ اخذ مجوز اجرای کارگاه (امتیاز بازآموزی جهت اساتید)
§ برنامه ریزی و تعیین زمان و مکان و تدارکات و دعوت از مدرسین توانمند جهت ارائه مباحث در کارگاه
§ دعوت از اساتید جهت شرکت در کارگاه
ج- اجرا:
§ اجرای کارگاه
§ صدور گواهی های شرکت در کارگاه جهت شرکت کنندگان
د-ارزیابی (Output)
§ انجام تحقیق و بررسی در زمینه اثر بخشی کارگاه از طریق فرم های ارزشیابی
واحد ارزشیابی
شرح وظایف:
1.ارزشیابی دانشجویان
الف- وجود کمیته یا ساختار مشخص برای استاندارد سازی و ارتقای کیفیت ارزشیابی دانشجویان
برنامه ریزی جهت بررسی روند انجام آزمونهای کتبی و مستندسازی نتایج
برنامه ریزی جهت بررسی روند آزمونهای بالینی و مستندسازی نتایج
برنامه ریزی جهت بررسی روند آزمونهای عملی و مستندسازی نتایج
برنامه ریزی جهت استفاده از نتایج ارزیابی انواع آزمونهای پیشرفت تحصیلی
ب- اجرای برنامه ها
بررسی نظاممند آزمونهای کتبی و مستندسازی نتایج آن
بررسی آزمونهای بالینی و مستندسازی نتایج
ارائه بازخورد منظم نتایج بررسی آزمونها به استادان، مدیران، گروهها و متولیان آموزشی
ج – روشهای ارزشیابی دانشجویان
ارتقاء اعضای هیأت علمی در زمینه استفاده از روشهای نوین ارزشیابی
تشویق گروههای آموزشی جهت استفاده از روشهای نوین ارزشیابی
ترغیب گروههای آموزشی جهت استفاده از ارزشیابی تکوینی(Formative)
2. ارزشیابی اساتید
· تشکیل کمیته ارزشیابی
· برگزاری جلسات منظم جهت ارائه راهکارهای مناسب جهت بهبود شیوههای ارزشیابی
· وجود ساختار/کمیته مشخص برای ارزشیابی اساتید
· برنامه ریزی جهت ارزشیابی اساتید (با نظر خواهی از دانشجو، مافوق، همکار)
· انجام ارزشیابی اساتید و مستندسازی آن (ارزشیابی اساتید بطور منظم در هر نیمسال)
· ارزشیابی و بازنگری در برنامه و ابزار (بازنگری در ابزارهای ارزشیابی)
· تحلیل، بازخورد و مداخله (گزارش نتایج ارزشیابی به اساتید، مدیر گروهها، معاونین آموزشی دانشکده و معاون آموزشی دانشگاه
· ارزشیابی اساتید به صورت آنلاین
· برنامهریزی جهت ارزشیابی طرح درس اساتید تحت وب
3 - مشارکت مرکز در انجام ارزیابی درونی و بیرونی
§ برگزاری جلسات توجیهی جهت اعضای هیأت علمی در خصوص انجام ارزیابی درونی
§ برنامه ریزی جهت اجرای فرایند ارزیابی درونی در گروههای آموزشی دانشکدهها
§ همکاری در اجرای فرایند ارزیابی درونی هر یک از گروهها و ارائه حمایتهای علمی و فنی
§ برگزاری جلسات مشترک با اعضای هیأت علمی گروهها برای پیگیری نتایج ارزیابی درونی
§ انعکاس گزارشهای ارزیابی درونی به دبیر خانههای مربوطه در وزارت متبوع
§ بازنگری گزارشهای ارزیابی درونی گروهها و ارائه بازخورد به گروه
§ انجام فرایند ارزیابی درونی به کمک روشهای نوین ارزیابی و کمک به پیاده سازی روشهای مذبور
§ همکاری در انجام فرایند ارزیابی بیرونی به شکل درون دانشگاهی
§ همکاری در انجام فرایند ارزیابی بیرونی به شکل خارج دانشگاهی
§ برگزاری جلسات مشترک بین گروهی جهت اجرای فرایند ارزیابی بیرونی
§ انجام فرایند ارزیابی درونی و بیرونی در کلیه گروههای آموزشی دانشگاه
واحد پژوهش در آموزش
اهداف:
§ ارتقای کیفیت آموزش پزشکی درسطح ملی و بین المللی و حمایت از زمینه های تولید و انتقال دانش از طریق فعالیت های برنامه ریزی شده برای هدایت ، حمایت و انجام پژوهش در آموزش
§ سیاست گذاری و مدیریت در زمینه های مختلف از جمله توسعه ساختار پژوهش در امور آموزش و هدفمند کردن تحقیقات آموزشی
§ تأمین نیروی انسانی پژوهشگر جهت انجام پژوهش و تقویت کمی و کیفی پژوهشهای آموزشی
§ بهره برداری مناسب از نتایج پژوهشهای انجام شده با تأکید بر تأمین نیازهای آموزشی و تحول در برنامه های آموزشی در سطوح مختلف دانشگاه بر اساس فرصت ها و امکانات فن آوری نوین
§ توسعه فرهنگ پژوهش در آموزش
فعالیت ها:
§ تهیه و تدوین ساختار پژوهش در آموزش
§ تعیین اهداف کلی و اهداف ساختاری فعالیت های مربوطه
§ تعیین اعضاء کمیته پژوهش در آموزش
§ تنظیم و برگزاری جلسات شورای پژوهش در آموزش
§ تنظیم و برگزاری کارگاههای لازم آموزشی پژوهشی وبرگزاری دوره های آموزشی به منظور ارتقاء کمی و کیفی پژوهش در آموزش
§ تعیین محورهای پژوهش در آموزش بر اساس نیازها، اولویت بندی و اختصاص منابع به طرحهای تحقیقاتی واصله
§ کارشناسی طرحهای تحقیقاتی از دیدگاه متدولوژیک از طریق طرح کردن در شورای پژوهش در آموزش و نظارت بر حسن اجرای طرحهای تحقیقاتی
§ ثبت فعالیتهای پژوهشی کلیه اعضاء هیئت علمی فعال در حوزه آموزش پزشکی (شرکت در کنگره ها، چاپ مقالات و ...) در حوزه جهت ارائه گزارش سالانه، شرکت در هفته پژوهش و غیره
§ تهیه لیست اولویت های پژوهش در آموزش در سطح دانشگاه بر اساس گزارش حاصل از گروههای آموزشی دانشکده های مختلف
§ اولویت بخشی به تصویب طرحهای پژوهشی مربوط به مسائل و مشکلات آموزشی
§ کوشش جهت افزایش سهم اعتبارات طرحهای پژوهش در آموزش
§ اصلاح روند تصویب طرحهای پژوهش در آموزش و ارائه مشاوره به مجریان طرحهای پژوهش در آموزش
§ اعلام نتایج تحقیقات پژوهش در آموزش جهت بازنگری برنامه های درسی و چگونگی تدریس دروس در سطوح مختلف دانشگاهی
§ کوشش برای افزایش سهم مقالات آموزشی – پژوهشی در نشریه های معتبر
§ سعی در اعطای امتیازهای پژوهشی به اساتید و دانشجویان جهت انجام طرح های تحقیقاتی مربوط به آموزش و هدایت و همکاری با پایان نامه های مرتبط با آموزش پزشکی
§ مستند سازی فعالیت های انجام شده و نتایج بدست آمده از طرحهای پژوهشی- آموزشی در سطح دانشگاه
وظایف شورای پژوهش در آموزش
§ ارائه پیشنهادات لازم و سازنده در مورد سیاست گذاری چگونگی انجام طرحهای تحقیقاتی با توجه به اهداف و شرایط حوزه پژوهش در آموزش
§ ترغیب و تشویق اعضای هیئت علمی و دانشجویان جهت ارائه طرحهای تحقیقاتی مربوط به مسائل و مشکلات آموزشی
§ همکاری در برنامه ریزی و برگزاری کارگاه ها و کنفرانس های مورد نیاز جهت تشویق اعضاء محترم هیئت علمی و دانشجویان به منظور ارائه طرحهای تحقیقاتی مناسب و کاربردی و همچنین گزارش نتایج تحقیقاتی انجام شده به مسئولین آموزش و پژوهش دانشگاه
§ تهیه لیست الویت های پژوهش در آموزش در گروههای مختلف آموزشی
§ تصویب یا رد طرحهای پژوهشی درآموزش بر اساس اولویتبندی آنها
§ ارائه مشاوره به مجریان طرحهای پژوهش در آموزش
§ برگزاری جلسات مشترک بین اعضاء گروههای آموزشی دانشکده های مختلف جهت تدوین اولویت های پژوهشی و ترغیب آنان به انجام پژوهشی های آموزشی
واحد استعدادهای درخشان
اهداف:
§ ایجاد ارتباط مؤثر با دانشجویان استعدادهای درخشان دانشگاه
§ فراهم نمودن بستر آموزشی مناسب برای کسب دانش و مهارتهای لازم
§ تقویت انگیزه خدمت رسانی در دانشجویان استعدادهای درخشان
وظایف:
1. فراهم نمودن زمینه مناسب برای دانشجویان استعدادهای درخشان جهت کسب دیدگاه تحقیقاتی در مواجهه با مشکلات و توانایی تحلیل منطقی آن.
§ ایجاد ارتباط سیستماتیک و مستمر بین دانشجویان استعدادهای درخشان با محققین و متفکرین کشور
§ تشویق ایده های تحقیقاتی در حل مشکلات با تاکید بر مسایل منطقه ای و درون دانشگاهی.
§ فراهم نمودن امکانات و منابع علمی سخت افزاری و نرم افزاری به منظور تقویت انگیزه های تحقیقاتی دانشجویان
2- فر اهم نمودن بستر آموزشی مناسب برای کسب دانش و مهارتهای لازم در جهت مدیریت ، اجرا، آنالیز و تفسیر پروژه های تحقیقاتی در حیطه علوم پزشکی.
- توسعه دوره های آموزشی در موضوعات: متدلوژی تحقیق، مدیریت پروژه، اخلاق پژوهش، آمار
- فراهم نمودن امکانات و منابع علمی به منظور تسهیل در امر آموزش برای پژوهش
- فراهم نمودن زمینه مناسب برای استفاده از اساتید مجرب در دوره های آموزشی ذکر شده
3-فراهم نمودن امکان شرکت دانشجویان استعدادهای درخشان دوره های آموزشی ذکر شده
4- آشنا نمودن دانشجویان استعدادهای درخشان با مشکلات بخش بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی
§ فر اهم نمودن امکان آشنایی دانشجویان با روش های علمی شناخت و بررسی جامعه
§ فراهم نمودن امکان آشنایی دانشجویان استعدادهای درخشان با روش های نوین آموزش پزشکی
§ فراهم نمودن امکان آشنایی دانشجویان استعدادهای درخشان با روش های علمی اولویت ها و شناخت بهترین روش مداخله
§ درگیر نمودن دانشجویان استعدادهای درخشان در فرآیند شناخت و اولویت بندی مشکلات بخش بهداشت درمان و آموزش پزشکی .
5-تقویت انگیزه و علاقه دانشجویان استعدادهای درخشان در خدمت به میهن اسلامی ایران
§ ایجاد امیدواری و از بین بردن زمینه های یاس در دانشجویان استعدادهای درخشان
§ تشویق احساسات ملی و مذهبی دانشجویان
§ القا و تقویت حس وظیفه شناسی و مسئولیت پذیری در بین دانشجویان استعدادهای درخشان در حل مشکلات جامعه.
§ ارایه الگوهای موفق داخل کشور به دانشجویان استعدادهای درخشان و تحلیل دلایل موفقیت آنها
§ مقایسه جایگاه کشور در مقایسه با سایر کشورهای منطقه و دنیا در گذشته، حال و آینده.
6-تقویت احساس مسئولیت و پایبندی دانشجویان استعدادهای درخشان به ارزش های انسانی با توجه به مفاهیم ملی و مذهبی و رعایت اصول اخلاق پژوهش
§ فراهم نمودن امکان آشنایی دانشجویان با مبانی اخلاق پژوهش .
§ فراهم نمودن امکان دسترسی دانشجویان به منابع مربوط به اخلاق پژوهش .
§ فراهم نمودن امکان آشنایی دانشجویان با مفاهیم عالیه مکارم اخلاق از دیدگاه های متفاوت
واحد آموزش پزشکی پاسخگو
اهداف:
1-جهت دهی گروه های آموزش پزشکی در جهت ارتقای سلامت و پیشگیری
2- هدایت گروه های آموزشی ذیربط در جهت تعیین اولویت های مشکلات سلامت منطقه تحت پوشش
دانشگاه
3-تدوین کوریکولوم آموزشی در راستای پاسخگوئی به نیازهای واقعی جامعه به تفکیک رشته و مقطع
تحصیلی
4-طراحی نظام پایش کوریکولوم آموزش در راستای پاسخگوئی به نیازهای واقعی جامعه به منظور حفظ
پویائی آن
5- طراحی شاخص های ارزشیابی برنامه آموزش در راستای پاسخگوئی به نیازهای واقعی جامعه
6- طراحی برنامه های توانمند سازی در دانشگاه ها و گروه های آموزشی در راستای پاسخگوئی به نیازهای
جامعه
7-اصلاح کوریکولوم آموزشی گروه های آموزشی در راستای پاسخگوئی به نیازهای جامعه
8-طراحی نظام انگیزشی مناسب برای سیاستگذاران، اساتید، دانشجویان، ارائه کنندگان خدمات به منظور
تحقق هرچه بهتر پاسخگوئی به نیازهای واقعی جامعه
9-هدایت گروه های آموزشی ذیربط در جهت تدوین حداقل های لازم یادگیری در برنامه های آموزشی
دانشجویان در عرصه
10-هدایت گروه های آموزشی ذیربط به منظور تعیین فیلد و محیط مناسب آموزش در عرصه
وظایف:
1-شناسایی و ارزیابی نیازهای آموزش مبتنی بر نیازهای جامعه (بیماریها و ریسک فاکتورها)و فن آوریهای
مرتبط به پیشگیری، تشخیص و درمان در حوزه سلامت و مرزهای دانش در حوزه سلامت(برگزاری حداقل
یک جلسه پرسش و پاسخ با اعضای هیات علمی و دانشجویان، گزارش عملکرد فصلی دانشکده)
2-استاندارد سازی فیلد آموزش پزشکی پاسخگوتا پایان سال جاری مرکز آموزشی بهداشتی آموزش پاسخگو
با همکاری معاونت آموزشی و معاونت بهداشتی
3-اصلاح و بازنگری برنامه های آموزشی در راستای علوم پزشکی جامعه نگر(بر اساس بیماری های شایع ،
نوپدید و بازپدید در استان)
4- اجرای کارگاههای آموزشی در راستای آموزش پاسخگو
5-پیگیری اجرای آموزش دانشجویان در کلنیک ها و درمانگاههای دانشگاه جهت پاسخگویی به نیاز های
جامعه حضور فراگیران پزشکی در مراکز آموزشی بهداشتی به منظور توانمند سازی فراگیران به پاسخگویی
به نیاز های جامعه
6- تدوین و بازنگری طرح دوره وطرح دروس باتوجه به نیازسنجی های انجام شده
7- تشکیل اتاق فکر در سطح معاونت آموزشی دانشگاه / دانشکده و تحلیل و بررسی چالش ها و فرصت های
مهم حوزه آموزش، تدوین برنامه و راه کارهای اجرایی ، گزارش و بازخورد اقدامات انجام شده (بسته تحول)
8- اطلاع رسانی درخصوص دستورالعمل ها و مقررات آموزشی/ بازمهندسی فرایندها درخصوص تعامل با
ذینفعان(بسته تحول)
شورای آموزش پزشکی پاسخگو :
به عنوان عالی ترین مقام سیاست گزاری و تصمیم گیری دانشگاه در این زمینه عمل کرده و متشکل از معاونین دانشگاه ، روسای دانشکده ها ، رئیس مرکز توسعه آموزش پزشکی و سرپرست واحد آموزش پزشکی پاسخگو ، مدیران بیمارستانی و درمانگاهها بوده و ریاست آن بعهده رئیس دانشگاه می باشد .این شورا بسته به نیاز تشکیل جلسه داده و در مورد مباحث مربوطه تصمیم گیری می نماید و مصوبات این شورا برای کلیه بخش های دانشگاه لازم الاجرا می باشد.